10 april 2008

Gierende adrenaline (nieuws, 2008)

RIANTE BOEKENDEAL VOOR BOBBY

Een Britse politieagent heeft zijn baan opgezegd na het tekenen van een lucratief contract voor het schrijven van thrillers. Matt Hilton werkte als bobby in het graafschap Cumbria voordat hij voor omgerekend 930.000 euro een deal maakte met uitgeverij Hodder and Stoughton. Voor dat bedrag wordt hij geacht vijf misdaadromans te leveren.

De 42-jarige Hilton, afkomstig uit de plaats Carlisle, werkte achttien jaar in de beveiligingsbranche voordat hij in 2004 het politiekorps van Cumbria kwam versterken. Zijn debuut, 'Dead Men's Dust' komt in juni 2009 uit. Met tussenpozen van een half jaar worden zijn volgende thrillers gepubliceerd.

,,Als agent had ik vaak te maken met geweld, diefstal, overvallen en verkeersongelukken'', zei Hilton tegen de BBC. ,,Hoewel ik van mijn werk hield, bleef ik altijd het gevoel houden dat ik mijn ambities nog niet had waargemaakt. Toen het boekencontract mij werd aangeboden, nam ik onmiddellijk ontslag, zodat ik kon gaan doen waar ik altijd van had gedroomd. Vanaf het moment dat ik het nieuws hoorde, giert de adrenaline door mijn lijf.'' Hilton zegt sinds zijn dertiende verhalen te schrijven. Op zijn vijftiende verliet hij zonder diploma de middelbare school. Niet eerder werd er fictie van Hilton gepubliceerd. Wel zijn er enkele non-fictie verhalen van zijn hand zijn in tijdschriften afgedrukt.

Volgens Alison Flood, redacteur van het vaktijdschrift The Bookseller, gaat het hier om de grootste deal die een thrillerdebutant ooit heeft gesloten. Eind 2005 tekende Diane Setterfield een contract met uitgever Orion ter waarde van eveneens 930.000 euro. Maar hier ging het niet om thrillers, maar om twee literaire romans.

De grootste boekendeal in Groot-Brittannië ooit is die van oud-premier Tony Blair. Hij toucheert vijf miljoen euro voor zijn memoires van uitgeverij Random House.

(Bron: BBC, Daily Mail)

1 opmerking:

Anoniem zei

Zo he....dit mail ik even door naar mijn uitgever..

Ik wil ook zo'n voorschot. En dan is hij nog maar 4 jaar politieagent geweest!!