07 april 2008

Wee de genen (achtergrond, 2008)

VAN DE APPEL EN DE BOOM

De Amerikaanse thrillerauteur Jesse Kellerman (foto) treedt met voortvarendheid in de voetsporen van zijn beroemde ouders, het schrijversechtpaar Jonathan en Faye Kellerman. Van zoon Jesse (29) verschijnt deze maand zijn derde thriller 'The Genius'.

Jesse Kellerman is niet de enige schrijver die dezelfde stiel bedrijft of heeft bedreven als (een van) zijn ouders. Zo gingen Evelyn en Auberon Waugh, Nathaniel en Julian Hawthorne, Kingsley en Martin Amis, John en David Updike hem voor. Kellermans boek komt in dezelfde maand uit als het werk van Christopher Rice (de zoon van Ann) en Carol Higgins Clark (de dochter van Mary).

Het hebben van een beroemde achternaam heeft zowel voor- als nadelen, zegt Carol Higgins Clark. ,,De naam opent deuren, zorgt dat je wordt opgemerkt. Het nadeel is dat mensen kunnen gaan denken dat het bedje al voor je gespreid was, dat je het makkelijk had.''

Jesse Kellerman zegt trots te zijn op zijn ouders. Ze komen op zijn lijst met favoriete schrijvers, naast Vladimir Nabokov, Stephen King en Elmore Leonard. Over de invloed van zijn ouders op zijn schrijverschap liet hij zich uit in publiciteitsmateriaal dat zijn debuut 'Sunstroke' uit 2006 vergezelde. ,,Het is onmogelijk voor mij om te ontwarren of mijn drang om verhalen te vertellen het product is van het opgroeien met schrijvende ouders dan wel een genetische erfenis is. Natuurlijk, het was makkelijker voor mij om mezelf een schrijver te zien worden dan andere mensen. Ik leefde thuis met twee 'meesters'. Ik had ouders die een carrière in de kunsten beschouwden als iets dat heel goed mogelijk was en niet zagen als een soort wazige toekomstdroom.'' Alle drie de 'Kellermannen' schrijven thrillers, maar er is een duidelijk verschil. Zowel vader als moeder heeft een held die terugkeert in de boeken: Alex Delaware (in de boeken van Jonathan) en Peter Decker en Rina Lazarus (in de thrillers van Faye). Zoon Jesse kiest niet voor steeds dezelfde hoofdpersoon. ,,Veel misdaadauteurs schrijven over mensen die regelmatig in hachelijke situaties terechtkomen: rechercheurs, detectives, advocaten. Ik verkies het schrijven over gewone mensen die een bizar avontuur meemaken: het enige moment in hun leven dat zij met gevaar of geweld moeten zien om te gaan.''

VRIENDJESPOLITIEK

De 'Kellermannen' hebben ieder hun eigen website met verwijzingen naar de sites van de andere leden van het gezin. Over de schrijvende Jesse meldt zijn vader Jonathan: ,,De automatische reactie van het publiek zal zijn: 'Natuurlijk, het is vriendjespolitiek dat zijn boeken überhaupt verschijnen'. De realiteit is echter dat de zoon van Faye en Jonathan Kellerman meer deuren gesloten vond dan geopend. Niemand van onze uitgeverijen wilde zijn manuscripten lezen. Jesse moest zijn eigen literaire agent vinden.''

Niet alle schrijversfamilies zijn zo open of blij over hun 'literaire bloedlijnen'. Zo gaf Auberon Waugh het schrijven van fictie op omdat zijn boeken het telkens moesten afleggen in vergelijkingen met het oeuvre van zijn vader Evelyn. Vorig jaar tekende Nicholas Cornwell, de zoon van David Cornwell (beter bekend als schrijver John le Carré) een boekendeal en nam het pseudoniem Nick Harkaway aan. ,,Ik zou willen dat mensen het niet wisten van de familierelatie'', zei zijn literair agent tegen verslaggevers. ,,Hij is goed genoeg om op zijn eigen verdiensten beoordeeld te worden.''

Carol Higgins Clark zei dat zij vanaf het begin wist dat zij met vergelijkingen zou moeten omgaan. ,,Mensen die een van mijn boeken meenemen omdat ze die van mijn moeder altijd lazen, zullen dat maar een keer doen. Als ze mijn boek niet goed vinden, zullen ze niet gauw een tweede kopen.''

Clarks nieuwe boek 'Zapped' is haar elfde. Met haar moeder samen schreef ze vier vakantiethrillers. Onlangs besloten ze de publicatie van hun boeken op elkaar af te stemmen, zodat ze signeertournees samen kunnen doen. ,,Ik ben gelukkig dat ik een schrijver ben en blij dat mijn moeder me heeft beïnvloed'', zegt Clark. ,,Op de keper beschouwd heeft het kind zijn van een beroemde schrijver me meer goed dan kwaad gedaan.''

(Bron: San Diego Union Tribune, John Wilkens)

Geen opmerkingen: