17 april 2008

Michael Berg (interview, 2008)



Schrijven als God in Frankrijk




Het is een jaloersmakend verhaal. Michel van Bergen Henegouwen (Heerlen, 1956) zegt vier jaar geleden zijn baan op als programmaleider radio bij de Limburgse regionale zender L1, verkoopt zijn hele hebben en houden en vertrekt met zijn vriendin naar hun huis in de Limousin, een streek zo'n vierhonderd kilometer onder Parijs. Na een jaar zalig niets doen, zet hij zich achter zijn bureau en schrijft in alle rust zijn eerste boek. Het is een in die Franse regio spelende thriller met als titel Twee zomers, die onder zijn pseudoniem Michael Berg is uitgebracht.

'In mijn vijfde jaar bij L1 merkte ik dat ik alleen nog maar plannen aan het maken was, nota's schreef of zat te vergaderen', vertelt de auteur. 'Dat wilde ik niet nog eens vijf jaar doen en daarom besloot ik na overleg met mijn vriendin het roer volledig om te gooien. Het was een gemakkelijk besluit, want we hebben geen kinderen en mijn vriendin is vertaalster en kan dus overal werken. Ik beschouwde het als een cadeau aan mezelf: ik mocht gaan doen wat ik wilde. Bovenaan de verlanglijst stond schrijven.'

Na een jaar waarin hij zich heeft verdiept in wat er op thrillergebied speelt in Nederland, is hij echt aan de slag gegaan. 'Ik zit nu elke dag, ook in het weekeinde, van 's morgens negen tot 's middags drie uur achter de schrijftafel. Daarna werk ik wat in of rond het huis, bezoek vrienden en kennissen, drink op z'n tijd een pastis en doe waar ik zin in heb. Het is heerlijk, echt leven als God in Frankrijk dus.'

Van meet af aan was het voor hem duidelijk dat zijn eerste boek een thriller moest worden. 'Ik heb geen wereldbeeld dat ik mensen wil opdringen en hoef ook niet via een boek met iemand af te rekenen. Wel hou ik enorm van thrillers, van schrijvers als Patricia Highsmith, Minette Walters en René Appel. Dus ligt het voor de hand dat ik heb geprobeerd ook zo'n spannend boek te schrijven.'

Twee zomers vertelt het verhaal van radiopresentatrice Chantal Zwart, die vanuit Parijs naar de Limousin is gekomen om bij de regionale omroep te gaan werken. Na een tijdje koopt ze een oud huis in een vijf woningen tellend gehucht. Daar blijkt jaren her een meisje te zijn verdwenen en het uitblijven van de oplossing van het raadsel heeft ertoe geleid dat de verhoudingen onder de weinige bewoners van het dorpje zijn verstoord. De droom wordt een nachtmerrie, waarin voor haar een grote rol is weggelegd.

In het boek maakt de auteur handig gebruik van zijn eigen ervaringen. Wat er allemaal komt kijken bij het kopen en opknappen van een huis in de Limousin heeft hij zelf meegemaakt. Net als hoe het is om in een kleine, gesloten gemeenschap op het Franse platteland terecht te komen, waar altijd wel onderhuids iets broeit. En hoe het eraan toegaat op de kleine redactie van een regionale zender is hem natuurlijk ook niet vreemd.

Het knutselen aan een boek, zoals hij het zelf noemt, is verslavend. 'Ik vind het heerlijk om te doen. Heb geen enkele moeite om elke morgen achter mijn bureau te kruipen. Ik schrijf puur omdat ik graag wil schrijven. Het schrijven geeft me telkens weer een kick. Ik heb inmiddels alweer een ander boek af en een nieuw boek over Chantal Zwart bijna. De ommekeer in mijn leven is geslaagd, ook als het boek niks wordt. Als dit eerste boek wat opbrengt, is het mooi meegenomen, maar het hoeft niet. Wat overigens niet wil zeggen, dat ik het niet leuk zou vinden als het boek een succes wordt.'

Michael Berg - Twee Zomers. Uitgeverij The House of Books, 352 pag.

Bron: De Limburger, Adri Gorissen

Geen opmerkingen: